ПРИЄДНАННЯ
ДО
ЕЛЕКТРИЧНИХ
МЕРЕЖ
ОСОБИСТИЙ КАБІНЕТ
ПОБУТОВОГО СПОЖИВАЧА

СПЛАТИТИ ONLINE
ОСОБИСТИЙ КАБІНЕТ
СПОЖИВАЧА -

ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ

На шляху до RAB-регулювання: причини запровадження, переваги та перспективи

Впровадження стимулюючого тарифоутворення (RAB-регулювання) для енергопостачальних товариств України передбачене стратегічними документами ЄС, Коаліційною угодою, Програмою діяльності уряду та стратегією сталого розвитку «Україна-2020». Ці нормативні акти спрямовані на вдосконалення існуючої нормативної бази тарифоутворення в енергетиці, зокрема перехід до стимулюючого тарифоутворення в сфері передачі та постачання електричної енергії.

Спроби впровадження RAB-регулювання в українській енергетиці робили і раніше, але в силу різних обставин практичне рішення постійно відкладали.

Стимулююче регулювання – це система тарифоутворення на основі довгострокового регулювання тарифів, спрямованого на залучення інвестицій для будівництва та модернізації інфраструктури електричних мереж та стимулювання ефективності витрат електророзподільних компаній. 

Чому виникла потреба у його запровадженні?

Розподільчим компаніям потрібно оновлювати інфраструктуру. Середній час експлуатації розподільчих електромереж в Україні перевищує 40 років. Інфраструктура зношена на 60-85%.
Навантаження на електромережі зростає. Користувачі відчувають це у вигляді низького вольтажу та відключень електроенергії. Для модернізації необхідні суми, що вимірюються мільярдами гривень. За словами чиновників НКРЕКП, RAB-тарифи якраз і зацікавлять інвесторів вкладати кошти в модернізацію інфраструктури та купівлю державних часток обленерго.

Основними елементами стимулюючого регулювання є:

  1. проведення переоцінки активів з метою встановлення регуляторної бази активів для розрахунку регуляторної амортизації та прибутку;
  2. встановлення норми прибутку на рівні, достатньому для залучення необхідного обсягу інвестицій; 
  3. покриття обґрунтованих операційних витрат; 
  4. встановлення довгострокових параметрів регулювання (цільових показників якості та надійності).

Що це дасть?

Для енергопостачальних компаній головними вигодами впровадження стимулюючого регулювання  є зменшення втручання регулятора в операційну діяльність, збереження вигод (досягнутої економії) внаслідок підвищення ефективності діяльності в розпорядженні компанії і, головне, — забезпечення необхідного обсягу фінансування інвестиційних програм шляхом залучення акціонерного та позикового капіталу.

Для потенційних інвесторів істотно знизяться ризики: при вкладенні своїх коштів в активи підприємств галузі, гарантований тарифом дохід на вкладений капітал дозволить їм повертати свої кошти і отримувати прибуток. Однак для концесіонерів, орендарів, керуючих компаній, кредиторів та прямих інвесторів посилиться контроль за виконанням їхніх власних зобов'язань. Крім того, в тарифі буде закладатися ставка норми прибутковості на інвестований капітал, визначена НКРЕКП. Вона буде невисокою і варіюватиметься в діапазоні 12-15%.

Для споживачів електричної енергії впровадження стимулюючого регулювання дозволить забезпечити створення привабливого інвестиційного клімату для залучення приватних інвестицій, підвищення якості та надійності електропостачання та підвищення ефективності операційної діяльності обленерго шляхом зниження неефективних операційних витрат та повернення споживачам частини досягнутої вигоди (економії) у вигляді відповідного зниження тарифів. Залучення коштів для модернізації мереж дозволить зменшити кількість і тривалість аварійних відключень. Енергопостачальні компанії підвищать якість та надійність постачання електричної енергії споживачам. З часом скоротиться плата за приєднання до мереж нових споживачів, а  підвищення ефективності операційної діяльності обленерго шляхом зниження неефективних операційних витрат приведе до відповідного зниження тарифів.

Для держави частково  вирішиться питання розвитку регіонів без залучення коштів із держбюджету.
Економічних підстав для зміни «правил гри» більш, ніж достатньо. Наразі в Україні склалася парадоксальна ситуація, коли природні монополії, на послуги яких завжди є стабільний попит виявилися збитковими і не мають необхідних ресурсів, щоб забезпечувати безперебійне, якісне та безпечне електропостачання для споживачів електричної енергії. Причини цього варто шукати в методах державного регулювання вартості комунальних послуг, які діяли донедавна. Фактично тарифи на електроенергію утримувалися впродовж багатьох років на одному рівні, коли витрати підприємств на надання послуги населенню постійно зростали.

За матеріалами сайту jkg-portal.com.ua