Корабельний двигун, Добротвірська електростанція і смерч: як стартувала електрифікація Волині

23.02.2022

Справжня електрифікація Волинської області почалася після введення в експлуатацію в 1950-х роках Добротвірської державної електростанції. І стартувала вона з шахтарського Нововолинська, де збудували ПЛ-110 кВ. Там запрацювала ПС-110/35/6 кВ потужністю 40 МВА. Згодом – ще три підстанції 35/6 кВ для живлення шахт.

Корабельний двигун, Добротвірська електростанція і смерч: як стартувала електрифікація Волині

У 1959-му в Луцьку збудували ПС-110/10 кВ «Гнідава» (тепер ПС-220/110/35 кВ «Луцьк Південна»). До неї з Добротвора проклали лінію 110 кВ. Так область доєдналася до Західноукраїнської енергосистеми.

Тоді ж закрили електростанцію в Луцьку. Та через рік її довелося запустили. Бо у травні 1960-го внаслідок потужного смерчу вийшла з ладу лінія Добротвір-Луцьк-Рівне, яка не мала резервів, і дві області вмить залишилися без електроенергії. На час ремонтних робіт, що тривали понад місяць, електростанція забезпечувала стратегічно важливі об'єкти Луцька: водоканал, лікарні, школи.

А устаткування на електростанції було таке: працювала стара парова машина, знята з пароплава, до якої був приєднаний невеликий генератор. У пікові вечірні години, коли потужностей від державної енергосистеми для міста не вистачало, її вводили в дію. Після 3–4 годин роботи персонал – кочегар, підвожчик, електромонтер – звільнявся і приміщення зачиняли до наступного дня.

Прес-центр ПрАТ "Волиньобленерго"